reklama

Moje mesto, moje pravidlá

Karneval sa začína na popolcovú stredu a žiadna budova nesmie prevyšovať sochu Nanebovzatej na kostolnej veži. Vitajte v Miláne!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na popolcovú stredu sa pre väčšinu kresťanského sveta začína obdobie pôstu. To pre Miláno neplatí. Práve v tom čase tu štartujú štyri dni trvajúce veselé karnevalové slávnosti. Niežeby Milánčania boli dajakí neznabohovia alebo rebeli. Práve naopak, za túto starú kresťanskú tradíciu vraj môže patrón mesta, biskup sv. Ambróz. Už v 4. storočí bol milánsky karneval rovnako vyhlásený ako ten benátsky. Legenda hovorí, že sv. Amróz, ktorý bol na púti a meškal s návratom do mesta, požiadal svojich veriacich, aby naňho s oslavami počkali, a tak sa karneval predĺžil o štyri dni.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Ústrednými postavami milánskeho karnevalu sú Cecca a Meneghino.
Ústrednými postavami milánskeho karnevalu sú Cecca a Meneghino. (zdroj: wikipédia)

Pravda je však úplne inde. Ambroziánska liturgia, ktorá sa dodnes dodržiava v Miláne, je oveľa staršia ako rímska, ktorou sa riadi väčšina západnej Cirkvi. Rozdiel medzi dobou trvania fašiangu vychádza z odlišného rátania dní pôstu predchádzajúcich veľkonočnému štvordniu. Keď rímskokatolícka cirkev prijala jednotnú liturgiu, Miláno si šlo ďalej svojou cestou. Ambroziánsky rítus prežil krivé pohľady a nepriateľské nálady Karola Veľkého aj liturgické reformy cirkevných koncilov. A tak je v Miláne namiesto popolcovej nedele, popolcový pondelok. Obrad udeľovania popolca sa však zvykne konať už na vigíliu, teda po nedeľnej bohoslužbe. Počas pôstneho obdobia sa v piatok neslúžia sväté omše.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Milánska liturgia má ale aj ďalšie zvláštnosti. Oproti kratšiemu pôstnemu obdobiu má dlhší advent, ktorý trvá šesť týždňov. Líši sa aj liturgia bohoslužby, napr. modlitba Agnus Dei sa recituje len pri omši za zomrelých, znak pokoja si veriaci vymieňajú pred prípravou obetnych darov, obrad lámania chleba predchádza modlitbe Otče náš. Namiesto fialovej, ktorá je farbou pokánia, si kňazi v milánskej arcidiecéze obliekajú rúcha zvláštnej farby „morello“. Dokonca aj zvony na kostolných vežiach majú v Miláne osobitý zvuk. Môže za to špeciálny systém kolies, na ktorých sú zvony upevnené. A kto by sa domnieval, že tieto „výstrednosti“ sa týkajú iba hŕstky veriacich, je na omyle. Milánska arcidiecéza je jednou z najväčších na svete. Zahŕňa viac ako tisíc farností a počet jej ovečiek presahuje päť miliónov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Od roku 1774 dohliada na Milánčanov madonnina.  Socha zobrazujúca Nanebovzatú je z pozlátenej medi, meria 4,16 metra a v halapartni ukrýva hromozvod.
Od roku 1774 dohliada na Milánčanov madonnina. Socha zobrazujúca Nanebovzatú je z pozlátenej medi, meria 4,16 metra a v halapartni ukrýva hromozvod. (zdroj: -ka-)

Symbolom Milána je socha Nanebovzatej Panny Márie na najvyššej veži milánskeho dómu, ktorú nikto nenazve inak ako „madonnina“, v dialekte „madunina“. Toto láskavé pomenovanie už samo vypovedá o vzťahu obyvateľov k svojej ochrankyni. Aj populárna ľudová odrhovačka sa začína slovami: „Ó, moja pekná madonnina, ty, čo žiariš do ďiaľky, celá v zlate a maličká, dominuješ Milánu.“ A aby mala socha z veže katedrály čo najlepší rozhľad, nijaká budova v meste ju nesmela zatieniť.

Toto pravidlo sa začiatkom 30-tych rokoch minulého storočia stalo oficálnym mestským nariadením. Naoko nezmyselná norma mala svoje logické odôvodnenie, ktoré súviselo s nestabilnosťou podložia pre prítomnosť vysokej podzemnej vody. Preto sa stavitelia výškových budov museli podriadiť a svoje projekty prispôsobiť výškovému limitu 108,5 metra. Milánska „eiffelovka“ Torre Littoria (dnes Torre Branca), ktorú postavili v roku 1933, sa zastavila na 100 metroch. Prvý mrakodrap Torre Velasca s 26 poschodiami z roku 1957 má o šesť metrov viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Milánska eiffelovka má rovných 100 metrov. Na jej vrchole sa ukrýva rozhľadňa, ktorá stojí za návštevu.
Milánska eiffelovka má rovných 100 metrov. Na jej vrchole sa ukrýva rozhľadňa, ktorá stojí za návštevu. (zdroj: -ka-)

S prudkým hospodárskym rastom Lombardie a pokrokom v oblasti stavebníctva však nariadenie začalo robiť vrásky na čele mnohým architektom aj pánom na radnici. Tradícia bola priveľmi zakorenená a jej zrušenie by sa stretlo s odporom najmä u vplyvných cirkevných predstaviteľov. Na druhej strane však Miláno nemohlo zaostať za svetom.

Prvá stavba, ktorá porušila pravidlo, bol v roku 1955 mrakodap Torre Breda. S 31 poschodiami sa stal symbolom luxusu. Nachádzali sa tu komfortné kancelárie a byty s liatinovými vyhrievanými vaňami, americkými kuchyňami a pneumatickým doručovaním pošty. Budova mala vyše 116 metrov a bolo zrejmé, že čoskoro po nej vyrastú v meste ďalšie, ešte vyššie.

Keď Torre Breda stúpala do výšky, navrhol architekt Giò Ponti (autor Torre Branca) spolu s ďalšími kolegami projekt impozantného mrakodrapu pre firmu Pirelli. Tentoraz sa už nemienil riadiť zastaralými nariadeniami a stavbu si vydupal. Miláno tak malo konečne prvý mrakodrap svetových rozmerov. Budova s 31 nadzemnými, dvoma podzemnými poschodiami a výškou 127 metrov bola v tom čase druhou najvyššou v Európe a jedenástou najvyššou na svete. Ale čo madonnina?

Palazzo Pirelli, ktorý Milánčania volajú pirellone, stojí pred Hlavnou stanicou. Mesto ho ponúklo za sídlo Európskej liekovej agentúry.
Palazzo Pirelli, ktorý Milánčania volajú pirellone, stojí pred Hlavnou stanicou. Mesto ho ponúklo za sídlo Európskej liekovej agentúry. (zdroj: -ka-)

Aby sa vlk nažral a aj ovca ostala celá, našlo vedenie mesta spolu s cirkevnými predstaviteľmi šalamúnske riešenie. Na strechu mrakodrapu bez zbytočných ceremónií umiestnili zmenšenú kópiu sochy. Madonnina tak mohla naďalej nerušene sledovať a ochraňovať svoje mesto. Toto riešenie vydržalo pomerne dlho, až do roku 2010, keď prvenstvo medzi milánskymi mrakodrapmi prevzal Palác Lombardia (161,3 metra), sídlo vedenia regiónu. A tak sa na strechu budovy opäť montovala madonnina, tentoraz so všetkou parádou. Ani na tejto adrese jej ale trvalý pobyt dlho nevydržal a koncom roku 2015 zakotvila na budove spoločnosti Allianz, takmer 250 metrov vysokom mrakodrape architekta Aratu Isozakiho.

Komplex Palazzo Lombardia je sídlom správy regiónu. Pohľad je z  Unicredit Tower.
Komplex Palazzo Lombardia je sídlom správy regiónu. Pohľad je z Unicredit Tower. (zdroj: -ka-)
Dnes je najvyššou budovou Milána  Torre Isozaki (napravo), ktorá je sídlom spoločnosti Allianz. Naľavo do nej je Torre Hadid, prezývaná krivá. V strede vyrastie tretia stavba Torre Libeskind.
Dnes je najvyššou budovou Milána Torre Isozaki (napravo), ktorá je sídlom spoločnosti Allianz. Naľavo do nej je Torre Hadid, prezývaná krivá. V strede vyrastie tretia stavba Torre Libeskind. (zdroj: -ka-)

Sošku patrónky Milána nemá budova UniCredit na Piazza Gae Aulenti, ktorá dosahuje výšku 231 metrov. Mrakodrap však v skutočnosti meria „len“ 152 metrov, zvyšných 79 metrov tvorí pompézna veža.

Torre Unicredit na streche sochu nemá.
Torre Unicredit na streche sochu nemá. (zdroj: -ka-)

Dnes má Miláno štyri sochy svojej ochrankyne. Osemdesiatpäť centimetrov vysoké klony umiestnené na najvyšších budovách sú otočené smerom k milánskemu dómu a so svojim originálom udržiavajú očný kontakt.

V starom meste ešte jasne dominuje socha na veži milánskeho dómu.
V starom meste ešte jasne dominuje socha na veži milánskeho dómu. (zdroj: -ka-)
Panoráma ostatných častí sa za posledné roky výrazne zmenila.
Panoráma ostatných častí sa za posledné roky výrazne zmenila. (zdroj: -ka-)

Tretie pravidlo je nepísané a ,narozdiel od prvých dvoch, je novšieho dáta. Týka sa štrajkov, konkrétne tých v metskej hromadnej doprave. Štrajky v Taliansku sú kapitola sama o sebe. Organizujú ich jednotlivé odborové organizácie, ktorých sú desiatky, a tak nikto dopredu netuší, ako veľmi štrajk ochromí ten-ktorý rezort. Najviac praktických problémov spôsobujú asi stávky v doprave. V Miláne si s tým ťažkú hlavu robiť nemusíte. Kým v hlavnom meste Talianska len v minulom roku štrajkovali dopravci takmer každé dva týždne, v metropole Lombardie frčí doprava ďalej akoby sa nechumelilo. Štrajk-neštrajk autobusy, električky aj linky metra premávajú ako po iné dni. Môže sa stať, že jeden-dva spoje vynechajú, ale pri hustých intervaloch to nie je veľký problém. Na štrajku sa pravidelne zúčastňuje len najnovšia štvrtá linka metra, tzv. „lilla“ (bledofialová). Je to trochu paradox, keďže je plne automatizovaná a jazdia na nej najmodernejšie vozne bez šoféra. Turistami najviac využívaná „červená“ premáva bez obmedzení. 

Štrajk-neštrajk, červená linka metra jazdí bez obmedzení.
Štrajk-neštrajk, červená linka metra jazdí bez obmedzení. (zdroj: -ka-)
Katarina Antenozio

Katarina Antenozio

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  59
  •  | 
  • Páči sa:  24x

Cestovanie, spoločnosť, krimi, mafia... Témy vážne aj menej vážne.www.mojemilano.sk Zoznam autorových rubrík:  KrimiCestovanieMiláno krížom-krážomMafiaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu